fastfoodsector

Bracnhe-informatie over

 

- de ijssalons

- de koffie-bars

 

 

 

 

De ijssalon in beeld’

 

Bron: van Spronsen & partners horeca-advies (jaargang 2009)

 

Ontwikkelingen

 

De afgelopen vijf jaar is het aantal ijssalons in Nederland, volgens het bedrijfschap Horeca en Catering, toegenomen van 353 in 2005 naar 434 in 2009, een stijging van bijna 23%. De afgelopen tien jaar is het aantal ijssalons zelfs met ruim 32% gestegen. In de fastservicesector, waaronder de ijssalons vallen, is het totaal aantal bedrijven over dezelfde periode met ruim 3% gestegen.

 

Bedrijfstypen

 

Er zijn drie verschillen de typen ijssalons te onderscheiden. Het grootste bedrijfstype is de gespecialiseerde ijssalon, die minimaal 80% van de omzet uit ijsverkoop haalt, de overige 20% bestaat uit de verkoop van bijvoorbeeld taarten en gebak. Het tweede bedrijfstype is de combi ijssalon met een nevenactiviteit. Deze groep genereert een omzet tussen de 10% en 80% uit ijsverkoop, de overige omzet wordt behaald met de verkoop van snacks, maaltijden en drank. Onder het derde bedrijfstype vallen ondernemingen die vrijwel uitsluitend ijs aan de horeca leveren en niet aan consumenten. Een voorbeeld van dit bedrijfstype zijn banketbakkers, zij verkopen zelfbereid ijs als nevenactiviteit.

 

Dichtheid

 

De dichtheid is het aantal ijssalons per 100.000 inwoners, per provincie. Nederland telt gemiddeld 2,6 ijssalons

per 100.000 inwoners. De provincie Limburg heeft de hoogste dichtheid met 4,8 ijssalons per 100.000 inwoners. De provincie Flevoland beschikt over de laagste dichtheid met 1 ijssalon per 100.000 inwoners. Theoretisch gezien is hier dus de meeste ruimte voor

uitbreiding. Volgens cijfers van het bedrijfschap Horeca en Catering is 40% van de ijssalons gevestigd in het centrum van een stad en 32% van de ijssalons is gevestigd in het centrum van een dorp.

 

Exploitatieduur en oppervlakte

 

De gemiddelde exploitatieduur van een ijssalon in 2009 is 10,4 jaar. De gemiddelde oppervlakte van een

ijssalon was in 2009 55m². In 2000 was de oppervlakte gemiddeld 51m² volgens bedrijfschap Horeca en Catering. De ijssalons zijn in tien jaar tijd dus gemiddeld bijna 8% groter geworden.

 

IJssalonketens

 

Nederland telt circa 170 ijssalons die aangesloten zijn bij een keten, dit is bijna de helft van het totaal aantal ijssalons. De drie grootste ketens zijn ‘Swirls, Australian Home Made en Ben & Jerry’s.’ De vestigingen van ‘Ben & Jerry’s’ en ‘Australian Home Made’ worden geleid door franchisenemers. Dat geldt ook voor een aantal van de andere vestigingen van ijssalons die bij een keten zijn aangesloten.

 

IJssalonketens

 

Locaties

De meeste ijssalonketens opereren voornamelijk regionaal. ‘LAcrobaleno’ is bijvoorbeeld alleen actief in Noord-Holland en Zuid-Holland en ‘Min 12’ alleen in Friesland. De meeste ijssalons die onderdeel zijn van een keten bevinden zich in Noord-Holland, de minste in Zeeland. ‘Swirl’s’ is in deze tabel buiten beschouwing gelaten, deze ijssalons hebben in veel gevallen een ijsbar in een deel van een winkel van een andere keten.

‘Swirl's’ bezit maar een klein aantal eigen winkels. Ze zijn voornamelijk gevestigd in ziekenhuizen, op stations, in Jamin snoepwinkels en zelfs in Intratuin winkels.

 

Bezoek en besteding

 

Volgens bedrijfschap Horeca en Catering bezoekt de Nederlander gemiddeld ruim zes maal per jaar een

ijssalon en besteedt hier gemiddeld € 2,60 per bezoek. Dit bedrag schommelt over de jaren licht, maar blijft over een periode van vijf jaar redelijk stabiel. 15% van de Nederlandse bevolking tussen 16 en 64 jaar bezoekt wel eens een ijssalon.

 

Weer en ijsconsumptie

 

Uit statistisch onderzoek van Koninklijke Horeca Nederland blijkt dat de relatie tussen het bezoek van

ijssalons en het gemiddelde aantal uren zon en het aantal millimeters neerslag, sterk is. De invloed van

regenachtig op de verkoop van ijs is groter dan wanneer de temperatuur lager is. Wanneer het regent wordt er dus minder ijs gegeten. Ook uit onderzoek van Unilever blijkt dat 1 op de 5 Nederlanders niet zonder ijsje kan op een zonnige zomerdag. In Nederland aten we in 2007 gemiddeld 6,9 liter ijs per jaar per persoon. Hiervan wordt gemiddeld 67,5% thuis en 32,5% buitenshuis genuttigd.

 

Bestedingen per leeftijdsgroep

 

Uit de tabel blijkt dat 31% van de inkomsten van een ijssalon komt van de leeftijdsgroep 16-24 jaar. De leeftijdsgroep 35-49 jaar is de één na grootste groep. Deze groep bestaat voornamelijk uit gezinnen die

met hun kinderen een ijssalon bezoeken.

Gespecialiseerde ijssalons bereiden zelf hun ijs en behalen met ijsverkoop 80% van hun omzet. Buiten ijssalons als Ben & Jerry’s, Häagen-Dazs, Min 12 en Toscana ijssalons vallen veel van de Nederlandse ijssalons onder deze groep. 100% (gespecialiseerde) ijssalons hebben een eigen uitstraling en verkopen ijs op hun manier met een eigen identiteit. De diversiteit aan smaken is dan ook groot en iedere ijssalon kent zijn eigen concept met een aparte uitstraling. Hieronder worden de grootste zes 100% ijssalons besproken.

 

Swirl’s

‘Swirl’s’ heeft 85 vestigingen in Nederland en is daarmee de grootste ijsketen. ‘Swirl’s is onderdeel van ‘Ola ijs’ en heeft maar een paar eigen winkels. Daarnaast zijn ‘Swirl’s’ gevestigd in ‘Jamin snoepwinkels’, ziekenhuizen en op treinstations. Het concept is uniek in Nederland. Naast sundaes, cones en milkshakes kan gekozen worden voor ‘Your Swirl’ met een keuze uit twee soorten ijs, vers fruit en diverse toppings.

 

Toscana ijssalon

‘Toscana’ is een jonge keten, met zes vestigingen in Nederland. Deze klassieke, in een modern jasje gestoken ijssalon, straalt een rustige sfeer uit. De ijssalons zijn gelegen in het Noorden van Nederland. ‘Toscana’ verkoopt alleen zelfgemaakt ijs.

 

Häagen-Dazs

‘Häagen-Dazs’ staat vooral bekend als een zeer luxe en chique ijsmerk. Ze hebben drie vestigingen in Nederland. Dit Amerikaanse merk heeft ruim 850 vestigingen. Naast de verkoop van ijs in diverse vestigingen verkoopt ‘Häagen-Dazs ook pints, mini-cups, stickbars en cream crisps in supermarkten.

 

Ben en Jerry’s

‘Ben & Jerry’s’ is een milieubewuste organisatie die maatschappelijk verantwoord onderneemt. Alleen duurzame melk, grote stukken natuurlijk ingredienten, vrije uitloop eieren en zoveel mogelijk fair trade

ingredienten mogen het ijs in. Ben & Jerry's heeft vijf vestigingen in Nederland. ‘Ben & Jerry’s’ werd bekend

door de unieke smaken en de diversiteit aan smaken die ze uitbrachten. De vestigingen zijn erg kleurrijk, jong, vrolijk en fris.

 

Min 12

‘Min 12’ heeft vijf vestigingen in Noord Nederland. Deze jonge keten heeft een fris, jong en snel uiterlijk. ‘Min 12’ is zeer innovatief met onder andere het Flavour Alert. Door inschrijving op de website wordt de klant via een sms op de hoogte gehouden wanneer zijn favoriete smaak in de winkel ligt. Ook kan er besteld en afgerekend worden via sms

 

De Jong’s ijs

‘De Jong’s ijs’ is met tientallen ijskarren één van Nederlands grootste ijscateraars, gespecialiseerd in het

verkopen van ijs op grote feesten & evenementen in Nederland en België.

 

Leonidas

‘Leonidas’ heeft 22 vestigingen in Nederland waar ijs verkocht wordt. Daarnaast heeft ‘Leonidas’ vestigingen waar alleen bonbons verkocht worden. ‘Leonidas’ gebruikt echte Belgische chocolade en heeft een rijke traditie. Naast bonbons en ijs wordt er ook koffie verkocht. De sfeer van de vestigingen is luxe en klassiek. Ze verkopen klassieke producten en hebben een breed assortiment. Door de jaren heen heeft ‘Leonidas’ een goede naam opgebouwd.

 

Lilly’s

‘Lilly’s’ is in 2009 geopend en heeft vijf vestigingen in Nederland. De ijssalons hebben een jong, fris, hip en trendy uiterlijk. ‘Lilly’s’ is een onderdeel van ‘De Jong’s ijsbedrijven’. Naast ijs worden ook ambachtelijke bonbons verkocht. Momenteel heeft ‘Lilly’s’ vier ijssalons in aanbouw.

 

Australian

‘Australian’ heeft 23 vestigingen in Nederland. Ze verkopen ijs, chocolade, bonbons en koffie. Alle producten zijn 100% natuurlijk. Met hun exclusieve interieur stralen ze luxe uit en met een enorme diversiteit aan smaken, geuren, producten en exclusieve ingrediënten geven zij het concept kracht.

 

IJssalon Melbalino

‘IJssalon Melbalino’ is een typische Italiaanse ijssalon. Naast het echte Italiaanse ijs verkoopt ijssalon Melbalino ook koffie. De sfeer en het interieur zijn traditioneel Italiaans.

 

Yoghurtijs wordt gemaakt op basis van yoghurt in plaats van melk, daarnaast wordt er minder suiker en slagroom aan toegevoegd. De nieuwe yoghurt concepten leggen de nadruk op gezond, de calorieën staan erbij en het ‘low fat’ aspect wordt benadrukt. Er wordt geadviseerd over verschillende fruitcombinaties, waarbij elke fruit combinatie zijn eigen vitamines bevat. Deze concepten werken met nieuwe en bijzondere producten en toppings zoals lychee, yoghurt chips, granola en groene thee. Het interieur van de ijssalons straalt gezelligheid en natuurlijkheid uit. In het interieur speelt fruit, glas en design een grote rol. Deze concepten zijn vooral in de Verenigde Staten erg populair en komen langzamerhand naar Europa. Kortom een zeer innovatieve en opkomende manier van ijsverkopen met gezond imago. Hieronder worden enkele voorbeelden beschreven.

 

YoYoghurt

‘YoYoghurt’ heeft twee vestigingen in Nederland. Ze verkopen gezond, vers en fris yoghurt ijs. Ze leggen de nadruk op gezondheidsaspect met hun nieuwe concept.

 

Yogen Früz

‘Yogen Früz’ is een voorbeeld van een andere yoghurt ijsbar. De uitstraling is fris, gezond en modern. ‘Yogen Früz is vooral heel populair in de VS. Het concept is nu al te verkrijgen in Engeland, Frankrijk en Griekenland.

 

Yoghurt land

‘Yoghurt land’ is een ander voorbeeld van populaire yoghurt ijsbars in Amerika. De kracht van dit concept is het gebruik van bijzondere producten en toppings. Daarnaast mogen gasten zelf hun ijs samenstellen en moet er per ounce worden afgerekend. De sfeer is vernieuwend, fris en gezond. Deze ijssalons bevinden zich in zes staten in Amerika.

 

In Nederland wordt ijs ook bereid door de zogenaamde ijsboerderijen. Vaak hebben deze boerderijen eigen koeien die de melk geven voor de bereiding van het ijs. IJs is dan ook niet het enige wat er te vinden is. Sommige boerderijen maken bijvoorbeeld ook kaas, hebben een winkeltje, werken samen met plaatselijke horeca of hebben zelfs een Bed & Breakfast. Deze concepten spelen in op de trend van ambachtelijk, authenticiteit en het gebruik van lokale producten. Naast ijsboerderijen zijn de nostalgische ijscokarren erg bekende concepten. Hieronder worden enkele voorbeelden beschreven.

 

IJsboerderij ‘t Riefel

De boerderij is gelegen bij Hengelo in de Achterhoek. Deze melkveehouderij verkoopt ook ijs. Naast ijsverkoop

heeft ‘ijsboerderij ‘t Riefel’ ook een winkeltje met streekproducten. Ze bereiden ambachtelijk boerenijs en

organiseren fietsroutes om hun huisgemaakte gebak, het ijs en de koffie te verkopen aan passanten.

 

Kaas en ijsboerderij ‘De Willigen’

De boerderij is rustig gelegen aan de rivier de Vecht. Naast kaas wordt sinds 1998 ambachtelijk ijs bereid. De

80 koeien van de boer verzorgen de melk voor het ijs. De ijsboerderij bereidt tevens het ijs van diverse

restaurants in de buurt. Buiten kaas en ijs om worden diverse arrangementen aangeboden, met een

rondleiding over het erf en worden relatiegeschenken verkocht.

 

IJsmanneke

Het Belgische ‘IJsmanneke’ heeft 40 trucks in bezit die door Nederland en België rijden. Hij verkoopt zijn echt

Belgische ijs aan de deur in heel België en Nederland. De herkenbare bel op zijn truck creëert voor kinderen de

ijssfeer.

De internationale ijs oorlog

Op de internationale ijsmarkt zijn er twee grote spelers, het Nederlandse Unilever en Zwitserse Nestlé. Zo behoren ‘Ben & Jerry’s’, ‘Magnum’ en ‘Côte D’or’ bij Unilver en ‘Mövepick’ en ‘Häagen Dazs’ zijn onderdeel van Nestlé. Deze twee bedrijven hebben genoeg geld om te vechten voor de laatste stukken afzetmarkt wereldwijd, waarbij ze alle andere concurrenten achter zich laten. In de Amerikaanse media wordt hiernaar verwezen als de ‘global Ice creamwar”.

 

Consumptie

 

De consumptie van ijs per hoofd van de bevolking in Europa is niet het hoogst in warme mediterrane landen, maar juist in noordelijk gelegen landen als Zweden en Finland. De kaart hiernaast laat zien dat in het jaar 2000 in Australië (17,7 liter per persoon) en Amerika (13,7 liter per persoon) het meeste ijs werd gegeten. Wat verder opvalt is dat de landen die het meeste ijs consumeren voornamelijk op het koudere, noordelijk halfrond gelegen zijn en niet op het zonnig, zuidelijk halfrond.

 

IJssmaken

 

De smaken van ijs verschillen per cultuur over de wereld. In China is bijvoorbeeld ijs met de smaak van groene thee erg populair. In Japan eet men ijs met smaken als vis, aubergine, zoete aardappel, wasabi of octopus.

Bekender in Nederland zijn de aparte smaken die Ben & Jerry’s heeft uitgebracht, denk aan Cookie Dough, Strawberry Cheesecake en Peace of Cake. De Nederlandse ijsfabrikant ‘Hertog,’ onderdeel van Unilever, heeft

smaken uitgebracht als speculaas, appeltaart en stroopwafel ijs. IJssalons verzinnen diverse nieuwe smaken om op te vallen bij de consument. IJssalon Toscana heeft bijvoorbeeld ijs met rabarber, bitterkoekjes- en

dropsmaak.

 

Gevoel van geluk

 

Het consumeren van ijs wordt als een beleving gezien. Uit onderzoek van het ‘Institute of Psychiatry’ in

opdracht van ‘Unilever’, blijkt dat het eten van ijs gelukkig maakt. Het eten van ijs activeert dezelfde delen van de hersenen die geactiveerd worden wanneer mensen bijvoorbeeld naar hun favoriete muziek luisteren of geld

winnen.

 

Groei zet door

 

De afgelopen tien jaar is het aantal ijssalons sterk gegroeid en dan met name de afgelopen vijf jaar. Verwacht wordt dat deze groei zal doorzetten tot zeker boven de 500 ijssalons in het komend decennium. IJssalons zullen zich gaan vestigen op high trafic locations om meer omzet te kunnen verkrijgen. Er komen nieuwe concepten bij, met nieuwe smaken. Wereldwijd wordt 60 miljard euro verdiend aan de verkoop van ijs. De verwachting van verschillende instellingen, nationaal en internationaal, is dat dit verder zal stijgen. De markt in de regio Zuidoost-Azië groeit hard, China doet daaraan mee.

 

Transparantie

 

IJssalons zullen steeds transparanter moeten gaan werken. De trends duurzaamheid, transparantie en ambachtelijkheid worden steeds bekendere termen. Als ijssalon zul je moeten laten zien waar de producten vandaan komen. Transparantie heeft ook te maken met de gezondheidstrend. De consument moet weten wat hij eet en dus ook qua calorieën. Daarnaast zal de transparantie tevens geuit worden in het bereiden van ijs voor de ogen van gasten. De winkel moet niets te verbergen hebben en open zijn.

 

Nieuwe concepten & samenwerkingsverbanden

 

Naast de traditionele ijssalons ontstaan nieuwe concepten die een modern tintje met zich meebrengen, maar vooral concepten met een authentieke uitstraling. De trend van authenticiteit, ambachtelijk bereid ijs en het gebruik van lokale producten zet ook door op ijssalon gebied. De lokale horeca zal gaan samenwerken met ijssalons die ambachtelijk ijs bereiden. Het gebruik van bijvoorbeeld melk van eigen koeien zal de consument trekken. Er moet een verhaal achter zitten voor een unieke beleving. Daarnaast zal de combi ijssalon steeds meer ontstaan. IJssalons in combinatie met de verkoop van chocolade of koffie wordt een nieuwe trend. De ijssalon krijgt een luxere uitstraling.

IJssmaken

De ijssmaken van de toekomst zullen bijzondere variaties bevatten. Er zijn al ijsproducenten in het buitenland die ijssmaken hebben ontwikkeld waarbij de gemiddelde Nederlandse consument zijn vraagtekens bij heeft. Zo zijn er smaken als; vis, wasabi, rauw paardenvlees, groene thee, tomaat, sla en houtskool. De meest

populaire ijssmaak wereldwijd is al jarenlang vanille. Op een goede tweede plek staat chocolade ijs in al zijn variaties.

 

Bronnenlijst:

 

Bedrijfschap Horeca en Catering

www.clevers.nl

www.ijscentrum.nl

www.kvk.nl

www.cbs.nl

www.kenniscentrumhoreca.nl

www.swirls.nl

www.australianhomemade.com

www.benjerry.nl

www.min12.nl

www.lillysicecream.nl

www.ola.nl

http://www.cracked.com/blog/the-10-

worst-ice-cream-flavors-ever/

www.nestle.com

www.unilever.com

 

 

 

 

 

De koffiebar in beeld’

 

Bron: van Spronsen & partners horeca-advies (jaargang 2010)

 

Aanbod

 

De Kamer van Koophandel telt in maart 2009 in Nederland circa 890 bedrijven die ingeschreven staan als koffiebar. Deze branche omvat espressobars, koffiebars, koffiehuizen, koffieshops (niet in combinatie met verkoop van softdrugs).

 

Dichtheid

 

Ons land telt gemiddeld 5,4 koffiebars per 100.000 inwoners. Amsterdam beschikt met ruim 31 koffiebars per 100.000 inwoners over de hoogste dichtheid van Nederland. Theoretisch gezien is hier dus beperkt ruimte voor uitbreiding. De provincie Groningen beschikt over de laagste dichtheid met ruim 2 koffiebars per 100.000 inwoners. Theoretisch gezien is hier dus de meeste ruimte voor extra koffiebars.

In absolute getallen beschikken de vier grote steden gezamenlijk over de meeste koffiebars. Bijna de helft van alle koffiebars is te vinden in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht, waarbij Amsterdam over de meeste koffiebars beschikt.

 

Locatie koffiebars

 

Het grote aantal koffiebars in de vier grote steden geeft aan dat een koffiebar voornamelijk op een high traffic locatie te vinden is. Hierbij kan worden gedacht een koffiebar in het stadscentrum, in een warenhuis of woonboulevard. Andere high traffic locaties zijn stations, vliegvelden of langs de snelweg. De koffiebars doelen hierbij op de doorreizende en winkelende gast. Deze bezoekers doen voornamelijk impuls aankopen in de koffiebar. Exploitanten van tankstations hebben zelfs ontdekt dat automobilisten ergens juist wel of niet tanken vanwege de kwaliteit van de koffie.

 

Koffiedrinkers van Nederland

 

Naar gegevens van de Vereniging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers (VNKT) drinkt 79% van de Nederlanders regelmatig koffie. Hiervan drinkt 35% de koffie zwart, 53% voegt melk toe en 43% drinkt de koffie gezoet.

 

Verschuiving naar luxe

 

Volgens de Verenging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers stapt de Nederlandse koffie drinker over van ‘het traditionele bakkie’ naar meer luxe, op espresso gebaseerde koffie. 43% van alle buitenshuis geconsumeerde koffie is op basis van espresso. Ook binnenshuis wordt koffie anders gedronken. Dit is bijvoorbeeld merkbaar in hoe koffie verpakt wordt. De 250 gram en 500 gram verpakkingen met voorgemalen koffie worden minder verkocht dan in 1990. Eén kops verpakkingen worden meer verkocht. Hierbij horen ook de vol automatische koffiemachines die van verse bonen één afgemeten kopje koffie maken.

 

Koffieketens

 

Nederland telt negen koffieketens. Momenteel is ruim 15% van de koffiebars onderdeel van een keten, maar dit percentage zal de komende jaren stijgen. Zo mikt het Italiaanse Illy op vier à vijf vestigingen in twee jaar tijd. Het eveneens Italiaanse Lavazza wil jaarlijks zelfs 30 tot 40 vestigingen openen. De Coffee Company wil van 26 naar 50 vestigingen in de komende twee tot drie jaar. Een nieuwe speler, Coffee star, wil in 2010 tien vestigingen hebben in Nederland. Café T Espresso en Hot’n Cold verdwijnen als keten in Nederland. Starbucks en Douwe Egberts Koffie Cafés zullen de nog bestaande vestigingen van Café  Espresso vervangen en daarnaast nog meer vestigingen openen op de NS stations in Nederland.

 

Omzet

 

Volgens het Food Service Instituut Nederland steeg de totale omzet van de koffiebars van € 76 miljoen over 2006 naar € 87 miljoen in 2007, een stijging van ruim 14%. In 2008 is de omzet van de deelsector koffiebars verder gestegen met 20% ten opzichte van 2007, tot € 105 miljoen per jaar. Dit betekent een gemiddelde omzet van ruim € 117.000,= per koffiebar in 2008.

 

Senseo

 

Senseo is een samenwerking tussen Philips, die de machines fabriceert en Douwe Egberts, in handen van Sara Lee, die de koffiepads produceert. Eind 2007 werd in Nederland al de vijf miljoenste Senseo machine van Philips verkocht. In circa zes van de tien huishoudens in Nederland staat momenteel een Senseo apparaat en dat terwijl de Senseo pas in 2002 op de markt verscheen. Ook in andere landen binnen Europa en in de VS wordt de Senseo goed verkocht, waarmee de manier van thuis koffie drinken verandert. De Senseo zal de komende jaren in meer landen over de wereld geïntroduceerd worden.

 

Mengfuncties

 

Naast een toenemend aantal koffieketens en vestigingen spelen ook retail winkels in op de stijgende vraag naar koffiebars. Zo biedt bijvoorbeeld de Sting in Den Haag, eveneens als boekhandel Paagman, ook in Den Haag, een koffiebar. Daarnaast hebben meerdere Selexys boekhandels een Bagels & Beans gedeelte. Ook grote warenhuizen spelen al jaren slim in op de vraag naar koffie. De V&D heeft La Place, de Hema heeft het koffie buffet, de Bijenkorf heeft café B.

 

Duurzaamheid

 

Duurzaamheid is een ontwikkeling waarin ecologische, economische en sociale belangen bij elkaar komen, voor zowel de huidige als de toekomstige generaties. Duurzaamheid is de eis om een evenwicht tussen deze drie basisconcepten te vinden. Er zijn drie belangrijke keurmerken voor koffie. Onder FLO, de Fairtrade Labelling Organizations International, vallen onder andere Max Havelaar en Fair Trade. Sommige landen hebben een eigen label. Deze organisatie heeft haar oorsprong in Nederland in 1988. Max Havelaar en Fair Trade garanderen dat boeren een eerlijke prijs, met een vast minimum, geboden krijgen voor hun koffiebonen. UTZ, wat ‘goed’ betekend in Maya taal, ontstond in 1997 en heeft ook zijn oorsprong in Nederland als initiatief van Ahold. UTZ gecertificeerde producten zijn geproduceerd onder omstandigheden die goed zijn voor arbeider en milieu. Ook de Rainforest Alliance, ontstaan in 1986 in New York, stelt eisen aan de arbeidsomstandigheden, milieu en natuurbehoud. De organisatie ontstond toen aan het licht kwam, dat 20 hectare oerwoud per minuut gekapt werd. Momenteel telt Nederland 9 koffiebarketens (waarvan onderstaand de vijf grootste)

 

Bagels & Beans

Met 38 vestigingen is Bagels & Beans de grootste koffieketen in Nederland. Zoals de naam al doet vermoeden

biedt de koffieshop diverse soorten koffie en broodjes. Bagels & Beans heeft onder andere vestigingen in

Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Leiden.

 

Kaldi koffie & thee

Kaldi koffie & thee telt momenteel 31 vestigingen in Nederland. In deze vestigingen wordt onder andere koffie

en thee onder eigen naam verkocht. Kaldi is samen met de Coffee Company en Mockamore de meest ambitieuze keten, ze hebben het doel rond 2011 50 vestigingen in Nederland te hebben.

 

Douwe Egberts Koffie Café

Deze koffieketen is ontwikkeld door Douwe Egberts en telt 21 filialen. Douwe Egberts Koffie Café bevindt zich

voornamelijk in universiteiten, ziekenhuizen, hogescholen en andere high traffic locaties, maar beschikt ook

over een aantal Koffie & Kado winkels. Door een Douwe Egberts Koffie Café in hogescholen en universiteiten

te vestigen, richt Douwe Egberts zich op specifieke doelgroepen. De koffie met smaakjes is bijvoorbeeld

ontwikkeld om het jongere publiek makkelijker aan de koffie te krijgen.

 

Coffee Company

De Coffee Company telt in totaal 26 vestigingen, waarvan ruim de helft zich bevindt in Amsterdam. Daarnaast

zijn er vestigingen in Den Haag, Utrecht, Delft en in Groningen.

 

Café T Espresso

Deze Servex-formule, uitsluitend op stations te vinden, is een koffie-to-go concept. Café T Espresso beschikt

over zes filialen. Op korte termijn zal deze keten helemaal verdwijnen, waar Starbucks en Douwe Egberts

Koffie Café voor in de plaats komt.

Consumptie

Sinds 1990 is de koffieconsumptie in Nederland, op basis van de hoeveelheid kopjes per dag, met circa 16% afgenomen. In 2007 werd voor het eerst weer meer koffie gedronken dan in 2006. Van de totale koffieconsumptie in Nederland werd in 2003 71% binnenshuis geconsumeerd. 29% van de consumptie vond plaats in de horeca. Dit percentage is in 2007 licht opgelopen tot 30%.

 

Jongeren

 

Opvallend is dat de consumptie van koffie onder jongeren sterk achterblijft. Van de jongeren tussen 15-24 jaar drinkt 20% dagelijks koffie. Douwe Egberts heeft de ‘aanval geopend’ door jongeren specifiek aan te spreken. Zo is op festivals de ‘Koffiewekker’ aanwezig; een persoon die je komt wekken met een vers kopje koffie.

Ook producten als Café Smooth (een koud koffiedrankje met melk) moet jongeren aan de koffie krijgen. Daarnaast staan op de festivalterreinen Douwe Egberts Koffie Café’s waar koffie met smaakjes en koffie gemixed met alcoholische drankjes te koop zijn. Bovendien zijn koffie-automaten op universiteiten en hogescholen vervangen door DE automaten, welke naast reguliere koffie, koffie aanbieden met smaken, zoals Heavenly Hazel en Sweet Vanilla.

 

Koffie is niet ongezond

 

Overdaad schaadt, ook met koffie. De gedachte dat koffie ook schadelijk is bij kleine hoeveelheden klopt al lang niet meer, integendeel. Steeds meer studies tonen aan dat het drinken van twee tot vier kopjes koffie per dag positieve gevolgen heeft. Echter is ook aangetoond dat de werkzame stof in koffie, cafeïne, verslavend is. De aloude gedachte dat koffie cholesterol verhogend werkt, klopt overigens niet, dit is nooit wetenschappelijk aangetoond. Bovendien is aangetoond dat koffie een dorstlesser is en niet uitdrogend werkt.

 

Bezoekers

 

Volgens het Food Service Instituut Nederland steeg het aantal bezoeken in de deelsector koffiebars van ruim 21,5 miljoen in 2007 fors met ruim 16% tot bijna 25 miljoen in 2008. De bezoeker gaf gemiddeld € 4,20 uit.

 

Thee

 

De natuurlijke tegenhanger van koffie is thee. In Nederland drinkt men gemiddeld 100 liter thee per persoon, per jaar, wat neerkomt op circa twee kopjes per dag. Volgens de Vereniging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers wordt in 2007 circa 76% van de thee binnenshuis geconsumeerd en circa 24% buitenshuis.

 

Consumptie

 

In Scandinavië wordt de meeste koffie geconsumeerd per hoofd de bevolking, namelijk tussen 8,6 en 11 kilo per jaar. In de Verenigde Staten consumeert men gemiddeld 4 kilo koffie per persoon per jaar. Opvallend is dat in Italië het gemiddelde verbruik van koffie per persoon op ‘slechts’ 5,4 kilo ligt, terwijl Italië wordt gezien als een espresso minnend land. Wereldwijd ligt de consumptie van koffie per persoon gemiddeld op 0,7 kilo per jaar.

 

De internationale koffiemarkt

 

De internationale koffiemarkt verdeelt de consumptie van koffie wereldwijd in twee verschillende groepen. De ene groep landen produceert geen koffie, maar importeert de koffie. Van de totale koffieconsumptie wordt 72% geconsumeerd in koffie importerende landen. De tweede groep landen produceert en exporteert de koffie

en daar wordt 28% van de koffie gedronken.

 

Koffie importerende landen

 

De vraag naar koffie in de Europese Unie is gegroeid met 4,8% tussen 2006 en 2008. In de Verenigde Staten lag de groei iets lager, namelijk 2,1% over dezelfde periode. De groei in Centraal- en Oost Europa lag tussen 2006 en 2008 rond de 27%.

 

Koffie exporterende landen

 

De International Coffee Organization heeft een campagne ingezet om de koffie consumptie in producerende landen te verhogen. Tussen 2006 en 2008 is de vraag naar koffie in deze landen gestegen met 10,5%.

 

China

 

In China is de koffieconsumptie tussen 2004 en 2007 met 70% gestegen. Dit van oudsher thee consumerende land wordt gezien als één van de grotere potentiële afzetmarkten. Alle Chinezen drinken gezamenlijk minder dan 1% van de totale vraag wereldwijd, terwijl circa 20% van de wereldbevolking in China woont. Grote ketens als Starbucks zagen hun omzet hier tussen 1999 en 2003 met ruim 800% stijgen. De verkoop groeit gemiddeld met 30% per jaar, dit komt mede door de invloed van westerse idealen op jongeren.

Duurzame koffie

Koffiefabrikanten, koffieketens, energieleveranciers en veel duurzame bedrijven bekijken de mogelijkheden van koffieresten. Bedrijven zullen steeds duurzamer met koffieresten omgaan. De economische recessie zal de vraag naar duurzaamheid niet verminderen, dit bleek onlangs uit een onderzoek van PricewaterhouseCoopers onder 238 Nederlandse directeuren, manager en beleidsverantwoordelijken. Bovendien is het positief voor de naam van een bedrijf en wordt de vraag naar duurzame producten wereldwijd steeds groter. Daarnaast is en blijft duurzaamheid een belangrijk aspect. Bedrijven kunnen hier hun voordeel uit halen en de consument  zal steeds bewuster worden van duurzame ontwikkelingen.

 

Eénkops verpakking

 

De verkoop van 250 en 500 grams verpakkingen is al sinds 2000 aan het dalen. Deze trend zich voort zetten in de toekomst. De verkoop van éénkopsverpakkingen daarentegen, zal in de toekomst blijven stijgen. Mede door de huidige  individualiseringstrend en trend naar luxe producten. Senseo en volautomatische koffiemachines die van bonen één kop koffie maken, maken het mogelijk om eindeloos te experimenteren met verschillende soorten koffie. Er worden al meer éénkops verpakkingen verkocht dan 250 gram verpakkingen, het zal niet lang duren voordat ook de 500 gram verpakking het moet afleggen tegen de éénkopsverpakking.

 

Nederland koffieland…maar wél thuis!

 

Ondanks de verschillende koffiebars in Nederland zullen de Nederlandse consumenten niet massaal zwichten voor de to-go-formule. De traditie van ‘gezellig een bakkie doen’ is te diep geworteld in de Nederlandse samenleving, zelfs als het ‘bakkie’ veranderd in een ‘Senseoo-tje’. Mensen nemen er de tijd voor. Hoewel de huidige generatie jongeren verleid wordt door de verschillende koffievariaties verkrijgbaar buitenshuis en gezien de ontwikkelingen van afgelopen vijf jaar, zal de meeste consumptie van koffie toch thuis en op kantoor plaats blijven vinden. De verwachting is dat de procentuele verdeling de komende vijf jaar richting de 65/35 zal

bewegen.

 

Toekomstvisie

 

Groeiende vraag

De vraag naar koffie groeit wereldwijd. Landen die nu nog geen koffiecultuur hebben zijn die aan het ontwikkelen, mede door slim marketen van grote koffiebedrijven zoals Starbucks.

 

Bronnenlijst

 

-Jaarverslag 2007 Vereniging voor Nederlandse Koffiebranders

en Theepakkers

-Misset Horeca 28 september 2007

-Food Service Europe & Middle East, februari 2007

-www.bagelsandbeans.nl

-www.de.nl

-www.hotandcold.nl

-www.servex.nl

-www.coffeecompany.nl

-www.koffiethee.nl

-www.dreamstime.com

-www.koffieengezondheid.nl

-www.kenniscentrumhoreca.nl

-www.euromonitor.com

-www.voc-kenniscentrum.nl

-www.indiacoffee.org

-www.ico.com

  • Snackbar

    Vianden

    O.G. OP AANVRAAG

    INV/GW OP AANVRAAG

  • Restaurant

    Haren-Ems

    O.G. € 349.000

    INV/GW INCL.

  • hotel-restaurant

    Gulpen-Wittem

    O.G. OP AANVRAAG

    INV/GW OP AANVRAAG