hotelsector

Beschikbare branche-informatie

 

hotels algemeen

bed & breakfast

 

 

 

Branche-informatie Hotels

 

Bron: cijfers en trends van Rabobank (oktober 2009)

Hotels hebben als hoofdactiviteit het verstrekken van logies. Logiesverstrekkers zonder sterclassificatie (dit loopt van één ster tot vijf sterren) mogen zich geen hotel noemen. Dit geldt bijvoorbeeld voor Bed & Breakfast. Hotels zijn op verschillende manieren onder te verdelen: naar type gast (zakelijk en toeristisch), organisatievorm (zelfstandig of franchise) en type hotel (hotel-garni, hotel-café of hotelrestaurant).

 

Trends

 

• Ketenvorming en schaalvergroting.

• Internet wordt nog belangrijker bij het zoeken en boeken.

• Toename van het aantal kapitaalkrachtige ouderen met veel vrije tijd en behoefte aan luxe en comfort.

• Het aantal bed & breakfast-ondernemingen neemt jaarlijks toe.

• Lagere bezettingsgraad veroorzaakt prijsconcurrentie.

Kansen en bedreigingen

 

• Wellness geeft de mogelijkheid om extra klanten te trekken en hogere prijzen te bedingen. Dit is niet voor elk hotel rendabel vanwege de hoge investering en het grote ruimtebeslag.

• Inspelen op de trend dat consumenten op zoek zijn naar beleving.

• Verbetering van de eigen website (actualisering en onlinereserveringsmogelijkheden) kan het aantal boekingen stimuleren.

• Meer aandacht geven aan vergelijkings- en boekingssites kan extra gasten opleveren.

• Bed & breakfast-ondernemingen kunnen invulling geven aan de groeiende behoefte aan aandacht, authenticiteit en gastvrijheid. Zij bieden vaak mogelijkheden voor overnachtingen op locaties waar grootschalige verblijfsaccomodatie niet is toegestaan.

• Consumenten gaan voor korte vakanties vaker naar het buitenland.

• De economische crisis raakt de hotelsector volop. De zakelijke gasten besteden minder en er komen minder

buitenlandse toeristen en zakenlieden (uit bijvoorbeeld de VS, het VK en Japan).

 

Perspectief

 

De hotellerie wordt volop geraakt door de economische crisis. De omzet van de branche daalt dit jaar, omdat zowel de gemiddelde bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs lager liggen dan in 2008. De hardste klappen vallen bij hotels die zich richten op de zakelijke gast. Vooral de (luxe) hotels in de Randstad rapporteren fors lagere omzetten. Naast de zakenlieden, laten ook de buitenlandse toeristen het daar

afweten. De lagere bezettingsgraad heeft in Amsterdam geleid tot forse prijsconcurrentie. Ook zijn er hotels die een ster hebben ingeleverd in een poging klanten aan zich te binden. Desondanks zijn er inmiddels signalen dat het dieptepunt in de hotelmarkt is bereikt. Voor 2010 wordt dan ook gerekend op een (licht) herstel.

 

Grote verschillen in resultaat

 

Niet alle hotels worden in dezelfde mate geraakt door de crisis. Integendeel: er zijn ook hotels die juist hogere

omzetten melden. Dit heeft onder andere te maken met de doelgroep van een hotel. Zo doen toeristische 3- en

4-sterren hotels buiten de Randstad het relatief goed. Verder blijkt juist nu dat professionele en actieve ondernemers het verschil kunnen maken. Dit betekent aandacht voor zaken als: positionering, promotie op internet, onderscheidend vermogen, voorzieningen, service, klanttevredenheid en sturen op cijfers. Ruime kennis en ervaring van deze facetten van het hotelvak vergroten de kans op succes.

 

De bed & breakfast in beeld

 

Bron: van Spronsen & partners horeca-advies (jaargang 2009)

Bed & Breakfast: “Bed & breakfast is een kleinschalige overnachtingaccommodatie gericht op het bieden van de mogelijkheid tot een toeristisch en veelal kortdurend verblijf met het serveren van ontbijt. Een bed & breakfast is gevestigd in een woonhuis of bijhuis en wordt gerund door de eigenaren van het betreffende huis.”

 

Pension: “Een accommodatie met slaapplaatsen voor logiesverstrekking in overwegend een- en twee persoonskamers tegen boeking vaak langer dan één nacht , waar afzonderlijke maaltijden, kleine etenswaren en dranken kunnen worden verstrekt aan gasten doch niet aan passanten”. Bron: CBS

 

Bij een B&B woont de B&B-eigenaar in hetzelfde (bij)gebouw. Het hoofddoel van het pand is wonen, de nevenactiviteit is “het verstrekken van logies”. Dit in tegenstelling tot een pension of hotel die als hoofddoel hebben “het verstrekken van logies” (voor korte of langere tijd) en als nevenactiviteiten “het verstrekken van

maaltijden en/of dranken voor consumptie ter plaatse”. In dit brancheprofiel worden bovenstaande definities gehanteerd.

Aantal B&B’s Nederland en ontwikkelingen

 

Volgens cijfers van Bedandbreakfast.nl telt Nederland momenteel naar schatting 4.500 Bed & Breakfasts waarvan circa 3.170 ingeschreven staan bij de organisatie. De exacte getallen zijn moeilijk aan te geven aangezien een Bed & Breakfast niet geregistreerd hoeft te staan. Tussen 2000 en 2006 zijn er circa 2.500 Bed & Breakfasts opgezet. Dit betekent een groei van 230%, terwijl andere logiesaccommodaties (hotels, bungalow-parken, campings en groeps-accommodaties) over dezelfde periode groeide met 11%.

Volgens cijfers van het CBS waren in 2007 209.000 vakanties in een pension of Bed & Breakfast.

 

B&B’s verus Hotelsector

 

Kijkend naar het aantal accommodaties is de Bed & Breakfast sector (circa 4.500 bedrijven) groter dan de

hotelsector (2.875 bedrijven) in Nederland. Echter beschikt een B&B gemiddeld over 2,5 gastenkamers met

5,3 bedden. Een hotel beschikt gemiddeld over 34,7 kamers met 2,1 bedden per kamer. Een hotel is gemiddeld

dus groter en met minder bedden per kamer.

Volgens de uitgave ‘wegwijs in de B&B sector’ van Bed & Breakfast Nederland en NRIT Media, heeft de Nederlandse B&B een gemiddelde jaaropbrengst tussen de € 10.000,= en € 12.000,="," terwijl de hotelsector een gemiddelde omzet heeft van € 1,2 miljoen per hotel. Een B&B heeft gemiddeld 159 gasten op jaarbasis en een hotel gemiddeld 11.900 gasten. De gemiddelde bedbezetting van hotels is 47,8% en een Bed & Breakfast heeft volgens het NRIT en Bed & Breakfast Nederland een bedbezetting van circa 18%.

 

Bed & Breakfast Nederland

 

Bed & Breakfast Nederland, opgericht in 1999, is een koepelorganisatie voor Bed & Breakfast accommodaties in Nederland. Het doel is de krachten te bundelen om de gemeenschappelijke sociaal-economische belangen te

behartigen. De website telt 3.170 adressen. Naast de website promoten zij Bed & Breakfasts op beurzen, in

boeken en via de media. Circa 70% van de B&B’s is aangesloten bij B&B Nederland.

 

Onderverdeling B&B’s per provincies

 

De meeste B&B’s bevinden zich in de provincie Noord-Holland (18%), Gelderland (15%) en Noord-Brabant (8%). Opvallend is dat ook in deze provincies de meeste B&B starters voorkomen. In de provincie Zuid-Holland zijn relatief veel starters, terwijl het huidige aanbod daar in vergelijking met andere provincies laag is. Uit een onderzoek van het NRIT Media en Bed & Breakfast Nederland is gebleken dat het erop lijkt dat in de provincies waar hotels ondervertegenwoordigd zijn, de B&B’s juist oververtegenwoordigd zijn. Daarnaast is gebleken dat er in Groningen en Gelderland in procenten relatief veel B&B’s zijn ten opzichte van het aantal overnachtingen.

 

Voorzieningen en faciliteiten

 

Uit onderzoek van het NRIT Media en Bed & Breakfast Nederland in 2007 blijkt dat 77% van de gastenkamers

beschikt over een eigen wastafel, 71% over een eigen bad en 70% over een eigen douche. Andere populaire voorzieningen op de gastenkamers zijn een tv, een zitje, radio, wekker, internet, video/dvd-speler, kitchenette en een minibar. Slechts 18% van de kamers heeft een eigen toilet. Bij 86% van de Nederlandse B&B’s kan gratis worden geparkeerd en een afsluitbare fietsenstalling wordt door 66% aangeboden. In veel Nederlandse B&B’s mogen gasten de tuin (68%) of een balkon (74%) gebruiken.

 

Aantal kamers

 

63% van de Nederlandse B&B’s heeft één tot twee kamers.

 

Hoofd -of nevenactiviteit

 

Voor slechts 16% van de Nederlandse eigenaren wordt de Bed & Breakfast gezien als een hoofdactiviteit en wordt het volledige inkomen hieraan verdiend. Uit een enquête van Bed & Breakfast Nederland blijkt dat 41% van de B&B’s als startmotief ‘gezelligheid en contact’ aangeeft. Daarnaast geeft 27% aan de B&B gestart te zijn vanwege extra inkomsten.

 

Drukst bezochte periode

Uit het onderzoek van het NRIT en Bed & Breakfast Nederland is gebleken dat de maanden juni, juli en augustus over het algemeen de drie drukst bezochte maanden zijn en de maanden december, januari en februari het minst druk. Verder blijkt dat vrijdag, zaterdag en zondag de drukste dagen zijn. Vooral de zaterdag is erg geliefd.

 

Daling inkomend toerisme Nederland

 

Op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS in 2008, verwacht het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) dat het aantal buitenlandse gasten na jaren van stijging met 7% zal dalen en is het inkomend toerisme terug op het niveau van 2005. De belangrijkste reden voor deze daling is de economische crisis. Het consumentenvertrouwen daalt en de koopkracht staat onder druk. Daarnaast hebben de dalende wisselkoersen (Dollar, Pond, Yen) ten opzichte van de Euro een negatief effect gehad op de aankomsten in Nederland. Als laatste heeft de vliegtax een drukkend effect

 

Gasten B&B’s stijgt

 

Ondanks de economische crisis stijgt het aantal gasten van Bed & Breakfasts. Het aantal korte vakanties in B&B’s neemt toe en deze trend zal naar verwachting het komend jaar doorzetten volgens Bed & Breakfast Nederland.

 

Aantal overnachtingen

67% van de B&B’s realiseert op jaarbasis maximaal 300 overnachtingen.

 

Tulpen classificaties

Begin 2007 heeft de stichting Bed & Breakfast Nederland een classificatiesysteem opgezet om de kwaliteit van de betreffende B&B aan te duiden met één tot vijf tulpen, waarbij vijf tulpen het hoogst haalbare is. In Nederland beschikken circa 340 B&B’s over een classificatie, wat neerkomt op 7,5%

van het totaal aantal B&B’s.

Een Bed en Breakfast moet voldoen aan minimale eisen om één of meerdere tulpen te behalen. De classificatie is gebaseerd op factoren die objectief gemeten kunnen worden. Per tulp is een normenlijst vastgesteld waarin onder andere gekeken wordt naar privacy en veiligheid, licht, klimaat en elektra, bed en meubilair, sanitair, ontbijt, netheid, onderhoud en gastvrijheid. Een B&B met vijf tulpen behoort tot het topniveau.

 

Kritische succesfactoren

De aantrekkelijke prijs van een Bed & Breakfast zorgt voor een stijgende populariteit. Volgens NRIT Media vragen hotels al snel € 100,= terwijl een kamer in een B&B gemiddeld € 69,= kost met een bezetting van twee personen inclusief ontbijt en toeristenbelasting.

Volgens Bed & Breakfast eigenaren zijn rust, dichtbij een stad, de mogelijkheid tot fietsen/wandelen en de

omgeving de behoeften van hun doelgroep. Dit is gebleken uit het onderzoek van de KvK naar B&B’s in Zuid Limburg. Daarnaast is gebleken dat ontbijt, gastvrijheid, ontvangst en ligging volgens de ondernemer als belangrijk beschouwd wordt. De kracht van een B&B is volgens de eigenaren de persoonlijke aandacht en gastheerschap. Uit gastenreviews is gebleken dat de gast gastvrijheid ziet als: meedenken met de gast, welwillend en behulpzaam zijn, goede service, bijzondere attenties aanbieden, persoonlijke aandacht en de gast zich thuis laten voelen.

Bed & Breakfast Nederland en het NRIT geven aan dat extra voorzieningen zoals koelkast, magnetron, computer (met internet), literatuur, radio en tv belangrijk zijn. De gast wordt steeds kritischer en een uitgebreid ontbijt met streekproducten mag niet ontbreken. Uiteraard moet voor het ontbijt rekening gehouden worden met de gezondheidstrend (vers, mager en light).

 

Kenmerken Consument

Volgens een onderzoek van het NRIT en Bed & Breakfast Nederland is 95% van de gasten tussen de 35 en 65

jaar. Daarbinnen is de groep 35 tot 50 jaar (73,9%) het belangrijkst. Een Nederlandse gast verblijft gemiddeld

twee nachten en buitenlandse gasten verblijven meestal langer. Van de B&B eigenaren zegt 43% gasten uit het

buitenland te ontvangen waarbij de belangrijkste herkomstlanden Duitsland en België zijn, gevolgd door Engeland en de Verenigde staten. Circa 25% van de gasten verblijft in een B&B vanwege werk of zaken. Het

aantal van de toeristische markt blijft het grootste met 75%.

De meeste boekingen worden gemaakt via internet (49%). Daarnaast wordt er veel telefonisch geboekt (40%).

Een B&B ontvangt gemiddeld 159 gasten op jaarbasis die in totaal 342 overnachtingen realiseren. Op basis van de jaarlijkse omzet, ligt de besteding per gast rond de € 75,=".  

Koopmotieven

Persoonlijke aandacht wordt door de ondernemers het meest genoemd als Unique Selling Point. Tevens is de

prijs/kwaliteit verhouding een USP voor B&B’s. Volgens een onderzoek van Bed & Breakfast Nederland heeft de

gast behoefte aan gastvrijheid (aandacht, persoonlijke benadering en betrokkenheid), verantwoordelijkheid

(authenticiteit en echtheid) en luxe zoals wellness (jacuzzi, sauna, zwembad), een eigen entree, privé sanitair en draadloos internet.

 

Engeland en Ierland

Engeland en Ierland worden vaak als voorbeeld genoemd voor de B&B sector. Beide landen zijn al jaren bezig met het ontwikkelen van de B&B sector door het bundelen van de krachten. Engeland en Ierland hebben dan ook meerdere verenigingen vergelijkbaar met Bed & Breakfast Nederland. Eén van de meest ontwikkelde netwerken is het B&B Ireland Network. Deze website geeft informatie over de B&B sector van Ierland en heeft speciale aanbiedingen. Tevens biedt de website de mogelijkheid tot het boeken van een B&B online. Net als bij Bed & Breakfast Nederland staan er niet alleen B&B’s op de website maar ook hotels en pensions.

Tevens bieden zij hun bezoekers de mogelijkheid om hun reis direct te boeken.

 

De term B&B

De Engelstalige landen Engeland, Schotland, Ierland en de Verenigde Staten gebruikten de term Bed &

Breakfast voor het eerst. In deze landen werden vroeger veel bordjes gezien met B&B erop. In andere Europese

landen werden verschillende namen gebruikt als Chambre d’hôtes (Frankrijk) en Zimmer frei (Duitsland).

Door de internationalisering, de snelle toename van reizigers en de komst van het internet is de internationale begrip Bed & Breakfast herontdekt.

 

Vergrijzing

Tussen nu en 2038 zal het aantal 65+ers bijna verdubbelen van 2,4 miljoen in 2006 naar 4,3 miljoen in 2038. Een kwart van de Nederlanders is dan 65 jaar of ouder. Daarnaast neemt ook de levensverwachting toe. Bij mannen stijgt deze van 77,6 jaar in 2006 naar 81,5 jaar in 2050, bij vrouwen stijgt de levensverwachting van 81,7 jaar in 2006 naar 84,2 jaar in 2050. Deze trend is zeer interessant voor de B&B sector. Op dit moment is het aandeel 65+ in B&B’s te verwaarlozen. De beroepsbevolking neemt af en het aantal ouderen groeit sterk, waardoor het voor b&b’s noodzaak wordt om senioren meer te interesseren in een overnachting in een B&B. Momenteel is de groep babyboomers juist de doelgroep van een B&B, ze gaan mee met de trend van de beleving en unieke gastvrijheid. Bovendien heeft deze groep veel te besteden. Een voordeel van deze doelgroep is dat ze niet gebonden zijn aan vakanties en het hoogseizoen.

 

Vaste gasten

78% van de B&B heeft vaste gasten.

 

Stijging aantal gasten B&B’s

 

Ondanks de economische crisis wordt verwacht dat het aantal gasten per B&B zal gaan stijgen van 159 nu tot 200 in 2015 op jaarbasis. Het overgrote gedeelte van de b&b’s ziet een stijgende lijn in zijn bezetting. Circa 48% van de Europeanen is van plan dit jaar in eigen land op vakantie te gaan. Men heeft geen geld om ver op vakantie te gaan waardoor de korte vakanties in eigen land steeds populairder worden. Daarnaast is het prijs/kwaliteit niveau van een B&B zeer positief. Gasten verwachten een goede prijs kwaliteit verhouding en zijn steeds meer gericht op gastvrijheid. Tevens spelen B&B’s meer in op de vraag naar luxe door het aanbieden van extra faciliteiten.

 

Duurzaam toerisme

Duurzaam toerisme wordt steeds belangrijker in Europa en de rest van de wereld. Wereldwijd wordt er gezamenlijk naar het verbeteren van het milieu. Het oprichten van een B&B is zeer weinig milieu belastend, aangezien deze voornamelijk gevestigd worden in bestaande huizen/gebouwen. Daarnaast zijn de investeringskosten laag in vergelijking met andere logiesaccommodaties. B&B’s moeten zich blijven ontwikkelen in duurzaam toerisme om zich te onderscheiden van anderen. De organisatie Green

Key zal zich ook in Nederland gaan uitbreiden en ook B&B’s komen in de toekomst in aanmerking.

 

Toekomstvisie

Het aantal B&B zal blijven stijgen tot circa 6.000 in 2015, omdat gasten behoefte hebben aan persoonlijke benadering bij overnachtingen. B&B wordt langzamerhand een geaccepteerd alternatief voor hotels. Bovendien zal de groep Baby Boomers in de toekomst meer gebruik gaan maken van B&B’s. Deze groep is momenteel al gewend gebruik te maken van deze accommodatievorm. Daarnaast zal er steeds meer vraag zijn naar een hoger service niveau en kwaliteit. Van Spronsen & Partners voorziet de komende jaren verdere groei voor deze branche, wegens de vele mogelijkheden.

 

Bronnenlijst

Wegwijs in de Bed & Breakfast sector, NRIT Media en Bed & Breakfast Nederland 2006, 2007

Bed & Breakfast , de nieuwsbrief voor de Bed & Breakfast sector, Uitgeverij PS

Bed & Breakfast Nederland

Rapport: Bed & Breakfast sector in Zuid Limburg, KvK Limburg

Hinc 2008, Bedrijfschap Horeca en Catering

www.bedandbreakfast.nl

www.bedandbreakfastclassificatie.nl

www.bedandbreakfast.eu

www.kvk.nl

www.cbs.nl

www.nbtc.nl

www.nritmedia.nl

 

  • Snackbar

    Vianden

    O.G. OP AANVRAAG

    INV/GW OP AANVRAAG

  • hotel-restaurant

    Gulpen-Wittem

    O.G. OP AANVRAAG

    INV/GW OP AANVRAAG

  • Restaurant

    Haren-Ems

    O.G. € 349.000

    INV/GW INCL.